Vårt löfte

Frihet att dela med sig

När vi putsar dina fönster går 15% av det du betalar till en förening som du håller lite extra nära hjärtat eller kanske till en skolklass där ditt barn eller barnbarn går. Du väljer själv vad du vill stödja och du väljer själv med hur mycket pengar du vill bidra. 15% ingår i priset och fönsterputsningen kostar aldrig mer hos oss än hos någon annan trots att du kan donera 15%. Du meddelas varje år vad dina gåvor har använts till så att du kan känna dig trygg med att de har använts till ett syfte som känns bra i hjärtat. Det är vårt löfte till dig.

Image by Andrew Moca

Varför vi donerar 15%

Vi tror starkt på att föreningar har en betydande roll i samhället. Vi vet att barn och ungdomar som är engagerade i en förening löper mycket mindre risk att dras in i en negativ spiral av kriminalitet och utanförskap. Vi vill därför göra allt vi kan för att föreningarna ska få möjligheter att skapa långsiktiga projekt som syftar till att fler barn och ungdomar har möjlighet att delta.

Det inkluderar även skolklasser som samlar pengar i en klasskassa för olika ändamål, såsom utflykter, läromedel eller välgörenhetsändamål. Vi tror att det är viktigt att stödja ungas engagemang och initiativ även utanför traditionella föreningsstrukturer, och vi ser skolklasser som en viktig del av den gemensamma ansträngningen för att främja samhällsengagemang och gemenskap.

När eleverna har gått ut skolan är vår ambition att klasskassan omvandlas till en skolfond som delar ut stipendier till elever som utmärker sig på annat vis än att vara duktiga studenter. Vi vill dela ut stipendier till elever som vågar säga ifrån när de ser något som är fel, som de svagare kan luta sig emot och som på ett eller annat sätt bidrar till att skapa en ”Vi-känsla” i skolan. Läs mer om det här.

För att möjliggöra våra ambitioner har vi valt att donera 15%, inte bara en gång, utan varje gång som vi putsar dina fönster. Det motsvarar ungefär vad en fönsterputsare har i provision som anställd.